Nieuwsbrief ontvangen?
De nieuwsbrief van Freedom verschijnt onregelmatig. Hij bevat nieuws over onze internetdiensten en andere initiatieven.
Meld je nu aan
Sinds afgelopen vrijdag is het weer mogelijk om een verbinding via Fiber Crew bij ons aan te vragen. De orderaanvraag is enige tijd stopgezet vanwege problemen bij het leveren van de verbinding. Eind november gaven we hierover de laatste update. In de tussentijd hebben we nauw samengewerkt met Fiber Crew om deze problemen te verhelpen. We zijn blij nu te kunnen melden dat alles is opgelost en leggen je in dit bericht graag meer uit over de problemen en oplossingen.
Er speelden een tweetal problemen:
• Patch problemen in de wijkcentrales;
• Geen of slecht werkende televisie.
We lichten hieronder deze problemen en de oplossingen verder toe.
Het ging om fout of geheel niet gepatchte glasvezelkabels, waardoor er geen licht op de internetlijn aanwezig bleek te zijn bij de oplevering van de internetverbinding. Dit betekende in de praktijk dat onze klanten geen werkende internetverbinding kregen opgeleverd. Het oplossen van die storingen duurde in veel gevallen erg lang, namelijk dagen of in een enkel geval zelfs weken. De problemen werden veroorzaakt door onderaannemers van onderaannemers die vaak de oude verbinding weghaalden, maar de nieuwe verbinding niet goed aansloten.
Omdat gesprekken met de onderaannemer niet voldoende resultaat opleverden, heeft Fiber Crew al vrij snel besloten om een aantal eigen monteurs in dienst te nemen en hen op te leiden, te certificeren en te accrediteren. Op die manier konden ze zelf monteurs aansturen die in de wijkcentrales zelf de patches konden zetten. Dezelfde monteurs kunnen bovendien op klantlocatie storingen verhelpen als dat nodig is. Hiermee verdween de afhankelijkheid van de onderaannemers van onderaannemers. Fiber Crew en Freedom hebben deze oplossing de afgelopen weken samen getest met een aantal klanten, waarvan de oplevering van de verbinding nog ‘op pauze stonden’. Deze aansluitingen zijn op een enkel incident na, in één keer goed opgeleverd. Onze klanten kregen op deze manier en in veruit de meeste gevallen, in één keer een werkende verbinding. Kortom, de dienst werd zoals verwacht opgeleverd. In het incidentele geval waar het misging, konden we in overleg met Fiber Crew snel een oplossing bieden. Dit proces is dus getest en werkt in de praktijk goed.
Bij een aantal opgeleverde internetverbindingen bleek met name in de regio Hilversum op het gebied van televisie het een en ander in eerste instantie onverklaarbaar mis te gaan. Klanten hadden veel storingen of konden zelfs helemaal geen televisiekijken.
Het heeft de netwerkengineers van Freedom en Fiber Crew behoorlijk wat testen en tijd gekost om te achterhalen wat hier aan de hand was. De technische details voeren wat te ver, maar het bleek uiteindelijk te gaan om de combinatie van een machine in het netwerk van Fiber Crew met de firmware van de FRITZ!Box 7590. Na veel testen en configuratieaanpassingen op verschillende netwerkonderdelen werkt de dienst televisie nu zoals verwacht en gewenst. Tenminste, wanneer de firmware van de 7590 is geüpgraded of bijgewerkt naar de laatste versie – lees hieronder verder.
Wanneer je een nieuw modem (FRITZ!Box 7590) bij ons bestelt, is die automatisch voorzien van de nieuwste firmware. Wanneer je zelf een eigen modem gebruikt of al langer een FRITZ!Box 7590 in huis hebt, zorg er dan voor dat die beschikt over de laatste firmware. Doorloop de stappen in onderstaande handleiding, om de modem te updaten: https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/mijn-modem-is-niet-up-to-date-wat-moet-ik-doen
We raden sowieso aan om altijd je modem – en al je apparaten! – zo snel mogelijk te voorzien van de laatste firmware-/softwareversie voor de veiligheid. In vrijwel alle updates worden onder andere namelijk de gevonden veiligheidslekken gerepareerd.
Overweeg je een internetverbinding van Freedom via Fiber Crew? Doe de postcodecheck om te kijken welke abonnementen we leveren op jouw adres en plaats eventueel een bestelling.